I Bitte Bæk vægter og værner vi om høj faglighed og stabilitet hos personalet. Vi har en pædagogisk bevidsthed og tanke bag alt vi gør. Igennem Steiner pædagogikken mødes vi i et fælles værdigrundlag, hvor rytme, nærvær, omsorg, kreativitet og efterligning har en central rolle, og selvopdragelse og refleksion er nøgleord. Vores pædagogiske tilgang er meget helhedsorienteret og vi har en kultur som er baseret på åbenhed, hjertelighed og autenticitet.
Vi er meget bevidste om at skabe rammer og omgivelser som er hjemlige og sanselige for børnene og dermed giver grobund for at udvikle børnenes kreativitet og æstetiske sans. Vi lægger vægt på samarbejde både internt i huset, med andre professionelle og vigtigst med forældrene.
Vi har en stærk evalueringskultur, både i det daglige, men også i forhold til pædagogikken. Vi arbejder fordybet med læreplanstemaer, årstidsfester og studiearbejde med artikler, diskussioner og bøger.
Vi ønsker at bidrage til skabelsen af små individer, der kan stå ved sig selv og se sine egne kvaliteter i en stor verden og samtidig indgå i fællesskabet.
I Bitte Bæk anskuer vi kvalitet ud fra mange forskellige parametre. Den er formet af de mennesker vi er, det vi har med os og vores vision for Bitte Bæk.
Kvalitet opleves bl.a. således hos os:
- Børnene har en nær og tæt relation med de andre børn og voksne.
- Et barn bliver trøstet i en voksens favn fyldt med nærvær.
- Når børnene lader sig rive med i legen og glemmer tid og sted.
- Når børnene smager et surt kirsebær fra træet i haven og kniber øjnene sammen og siger, det var surt, for derefter at ville smage flere, fordi netop den oplevelse skulle gentages.
- Når 28 børnehavebørn sidder helt stille, ved stearinlysets skær og venter på at alle børn bliver slået til Mikaels riddere til Skt. Mikaelsfesten.
- Når alle børn griner til Lanternefesten over at nissen ikke kan tælle.
- Når der leges fangeleg i haven og støvet flyver om ørene.
- Når en 5-årig dreng spørger en 3-årig pige om han må være med i hendes leg.
- Når storebror hjælper lillesøster med at få sko på.
- Når et barn der har gået her kommer tilbage, 20 år senere, på besøg og med ”julelys” i øjnene siger: ”jeg kan huske følelsen af at sidde højt oppe i det træ og kigge ned” imens hun kigger op på det store mirabelletræ.
- Når forældre til børn der er begyndt i skole fortæller at deres barn i skolen bliver rost for at være inkluderende over for alle uanset køn, alder, påklædning osv.
Vi kunne blive ved, der er mange dagligdags eksempler på kvalitet.
Forældre beskriver kvalitet således:
- ”I Bitte Bæk gør man sig umage for at skabe magi og fortryllelse. Eventyrtid er et ritual man samles om. Der åbnes for et særligt rum af fordybelse, når der bygges en forventning op. Alle børn er tryllebundet når de små dukker og dyr styres rundt efter eventyrets fortælling. Når forårsfestens mange væsner bliver samlet i en fælles fortælling der giver en helt særlig plads til alle og skaber et fælles. Når krystallerne og lysene former et blåt bjerg til Sankt Michaels festen og alle børn fyldes med stjernekraft ved at spise stjernen i æblet og dermed kan bekæmpe dragen og det mørke der er på vej”.
- ”Bitte Bæk står for os som en lille tryg verden i den store verden, hvor der er fyldt med ro, eventyr, fordybelse og sunde venskaber. Et sted der emmer af hygge, traditioner og hvor børnene inddrages i alle de hyggelige tiltag, der er”.
- ”De står stærkt i sig selv og en sund selvbevidsthed, og er i stand til at lege både op og ned og i alle retninger med mange forskellige børn. Ved overgangen til skole oplever vi en stor parathed og lyst til læring”.