Natur, udeliv og science

Natur, udeliv og sciencePædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaring med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

I Bitte Bæk værner vi om naturen og bestræber os på, gennem efterligning, at børnene også viser respekt for naturen. I steinerpædagogikken er tankerne omkring mennesket knyttet til vores forbindelse til naturen. Vores årsrytme følger naturens gang bl.a. igennem sangleg, eventyr og årstidsfester.

Naturoplevelser fordrer både følelsesmæssige, kropslige, sociale og kognitive udvikling.

Gennem sansningen mærker, dufter, smager, hører og ikke mindst ser vi naturen, f.eks.:

  • Mærker den kolde vind, når vi går tur om efteråret og solens varme om sommeren.
  • Når børnene graver i sand, laver sandkager og lige skal smage dem.
  • Finder insekter, men også mad til dem eller laver ”et hus” af blade og grene de kan bo i.
  • Ser på fugle – ”Det er en ørn!” eller de smukke sommerfugle.
  • Bygger med brædder og grene, nogle gange en vippe, andre gange en bane at øve balance på.
  • Finde en død fugl i haven og begrave den.

Haven, med alle dens muligheder, skaber fordybelse, fascination, sansning, bevægelse, fantasi og kreativitet – En pind, er ikke bare en pind!:

  • Når vi skal snitte i haven, enten med dolk eller kartoffelskræller, bruges der tid på at finde den helt rigtige pind. ”Hov, den første knækkede, den var for tynd”. Så må der findes en ny pind.
  • Mens den snittes, dukker der en association op, det er næsten lige som at skrælle gulerødder!
  • ”Pinden er snart færdig, den er helt spids, så nu er den et sværd! – nej, nu blev det til en tryllestav”.
  • ”Men se, den kan flyde i vandpytten, så nu er det en fisk – en båd”.

Børnene er mestre i at undersøge og bruge deres fantasi. Samtidig opnår de en masse læring om naturen og sig selv:

  • En fornemmelse for lys, luft, varme, kulde og andre lovmæssigheder.
  • En begyndende matematisk opmærksomhed, som f.eks. antal, figurer, rum og form: tre fugle oppe i træet, blomster i jorden, runde stubbe, en lille sten eller en stor sten.
  • Om vinteren hvor jorden er frossen, den ændrer tekstur, man kan skøjte på den.
  • Vandet fryser, men hvis man hakker hul i isen, er der vand nedenunder.
  • Snemanden smelter.
  • ”I går behøvede vi ikke vanter. I dag er det koldt uden vanterne”.
  • Om efteråret lægger vi blomsterløg i jorden.
  • Om foråret spirer det op ad jorden – ”Hvad er det? Hvordan ser den ud i morgen? Er det mon blevet en smuk blomst”.

Vi tager naturen med ind til leg f.eks. træstykker, sten og kogler. Vi indretter med naturmaterialer og anvender legetøj, som er lavet af f.eks. træ og silke. Vi benævner vores udendørsareal som ”haven” og ikke legepladsen, for at forstærke naturens plads der. Vi bruger stearinlys til at underbygge stemninger. Vi er beviste om at årstiderne skifter. Det oplever børnene ved, at vi kun tænder få elektriske lys på stuen om morgenen og sidst på dagen.  Vi har krystalprismer der hænger i vinduerne, og når solens lys rammer, dannes der regnbuer rundt omkring på gulve og vægge.

Indenfor er der også mange ting, der understøtter den begyndende matematiske opmærksomhed. Puslespil, øver dem i geometri med former og sammenhængen mellem dem, derudover klodser, kuglebaner og andre former for konstruktion. ”Hvor mange klodser kan man stable? Hvilken hældning skal kuglebanen have?”

Hver dag spiser vi økologisk og biodynamisk kost. Om sommeren dyrker vi også grøntsager i vores højbede, denne proces inddrages børnene i. De er med til at vande og passe på og se det vokse. Vi arbejder med at skabe en ”fra jord til bord” oplevelse, som skaber helhed og forståelse for børnene. Ligeledes til høstfesten, hvor børnene ryster fløde til smør og maler korn til mel, som bliver bagt til brød, som vi skal spise på selve festdagen.

I sommerhalvåret åbner vi ude hver dag og er ude til vi går ind til frokost, hvor solen står højst på himmelen. Afhængig af vejr og vind er vi ude igen efter eftermiddagsfrugten.

Hvert år i juni tager alle børnehavebørnene på tur til Egholm, en lille ø i Limfjorden, hvor man skal sejle til med en færge. I tre-fire dage tager vi hver dag afsted og er udenfor hele dagen. Børnene leger i et velkendt område, og vi laver mad på bål, vi går til stranden med fiskenet, vi går tur i skoven, holder sangleg og hvis vejret er godt, bader vi.

Hver dag går vuggestuen og hver uge går børnehaven på tur i lokalområdet, det kan være i skoven, på kirkegården, ned til fjorden eller et helt nyt sted. Vi tager nogle gange poser med, og samler skrald for at lære børnene at passe på naturen. Vi sorterer også vores affald og børnene er med til at smide det i de rette containere. Vi lærer også børnene om genbrug og reparation af de møbler og legesager vi har i huset.