Kultur, æstetik og fællesskab

Kultur, æstetik og fællesskabPædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

I Bitte Bæk har vi mange traditioner, vaner og aktiviteter, som er særlige for os, og som kendetegner den kultur der er i børnehaven. Fælles for dem er, at det er noget, vi oplever i fællesskab og at vi skaber nogle indbydende rammer, der opfordrer til sansning og lærerige oplevelser.

  • Vi følger årets gang ved at fejre højtiderne med en årstidsfest, eks. Høstfest, Påske, Mikaelsfest osv.
  • Vi har særlige traditioner omkring fejring af barnets fødselsdag, når vi tager afsked med skolebørn eller børn der skal flytte.
  • Dagligdagen og ugedagene følger en rytme, der ud over at give struktur, tryghed og genkendelighed for børn (og voksne), også er bygget op med tanken om, at barnet skal ånde ind (voksenaktivitet) og efterfølgende har plads til at ånde ud (fri leg).
  • Fællesskab og samværskulturen er central. Vi vægter højt, at vi er et fællesskab, og at vi har fælles oplevelser.

I Bitte Bæk er vi bevidste om indretningen af huset, som er skabt ud fra tanken om et trygt, familiært og rart sted at være, med bl.a. bestemte farver på væggene, møbler og legetøj i naturmaterialer. Disse skal ligeledes virke ind på sanserne og appellere til fantasi, leg og udtryk.

Barnet bruger hele tiden sit sanseapparat. Det lille barn har kun sine sanser til at opleve, mærke, fornemme og skabe en forståelse af verden på. Senere kommer sproget og barnet kan nu skabe flere nuancer af sin forståelse. Men det bliver stadig ved med i høj grad at bruge sanserne, netop også fordi barnet, indtil 7-årsalderen, er umiddelbar, spontan og styret af viljen. Derfor tager alle de kulturbærende aktiviteter og oplevelser børnene har i børnehaven, for både store og små, afsæt i at være stemningsfulde, eventyrlige, fantasiskabende og sanserige oplevelser, som giver børnene mulighed for, at de kan udtrykke og udfolde sig i legen – både individuelt og i fællesskab.

I Bitte Bæk:

  • Går vi ture ud i naturen, byen og lokalområdet. Det kan f.eks være på kirkegården i nærheden, hvor der er ro og plads til at lege og udforske eller i gågaden, hvor vi kan opleve byens pulserende liv.
  • Maler vi med vådt i vådt akvarel, som giver en helt særlig oplevelse med at male.
  • Bager vi med børnene. Børnene får en portion dej, som de selv bestemmer, hvordan skal formes. Fantasien kender ingen grænser.
  • Har vi sangleg med børnene. Vi synger om årstiderne og laver rim og remser. Sangene følger hele tiden årets rytme, således at vi i tiden op til eks. Høstfest synger sange om bonden, korn, dyr osv. Nogle gange har børnene i børnehaven roller i sangene, så står de i midten af kredsen, gerne med rekvisitter.
  • Hører vi eventyr. Det er forskellige typer eventyr, bl.a. folkeeventyr, rim og remse eventyr eller Grimms eventyr. Disse følger ligeledes en rytme henover året.
  • Fra nytår og frem til sommer bliver de største børn, der skal i skole, til Sommerfuglebørn. I det halve år har de hver uge Sommerfuglestund, hvor de laver skoleforberedende øvelser, som at lære at skrive sit navn, tælle, række hånd op osv. Til bedsteforældredag og til sommerfesten opfører de eventyr.
  • Gør vi det fint når vi i fællesskab rydder op.
  • Pynter vi op til årstidsfester f.eks med borddækning, Mikaelsbjerg og adventsspiral.
  • Tager vi på KUNSTEN med de kommende Sommerfuglebørn.

Det centrale omkring alle disse sansnings- og erfaringsoplevelser er, at de taler til vores følelser, noget der giver glæde, eller noget man ikke bryder sig om, oplevelser der knytter sig til særlige stemninger, men også rum hvor der er plads til leg og at eksperimentere. Det skaber læreprocesser for barnet. Men læring i en dobbelt forstand. For på én gang sker der en indre og en ydre proces. Barnet mærker sig selv, og lærer sig selv at kende, men samtidig sker det i en relation til andre mennesker og omverdenen, så det også får en forståelse for andre børn og en samfunds og kulturforståelse.

Vi har ofte flere børn med anden etnisk herkomst end dansk. Det gør at børnene i deres dagligdag møder andre sprog og kulturer. De børn har ofte en kultur der ligger tæt op af den danske, så forskellen er ikke så stor. Vi har ind imellem studerende eller frivillige med anden nationalitet, det giver også børnene et indblik i at der findes andre kulturer og sprog. Vi har de seneste år haft en frivillig fra Japan (via ICYE), der har været her for at lære dansk og om den danske kultur. Det har medført at vi har haft Japansk uge hvor børnene har lært om den Japanske kultur og smagt Japansk mad. 

I det daglige oplever børnene også forskelligheden i mødet med de andre børns forældre f.eks. ved arbejdslørdage og legeaftaler.